Na plac budowy podziemnego odcinka linii 104 między Męciną a Mordarką dotarła mniejsza tarcza TBM, przeznaczona do drążenia tunelu ewakuacyjnego. Trwa montaż maszyny oraz budowa „kołyski” startowej – informuje Polska Agencja Prasowa. Większa tarcza, która zostanie wykorzystana przy budowie właściwego tunelu kolejowego, ma przypłynąć do Polski na przełomie lutego i marca.
Średnica głowicy tnącej maszyny wynosi blisko 5 metrów. Jej masa to ponad 600 ton, z czego najcięższy zespół waży 87 ton. Jej transport na południe kraju z portu w Gdyni, do którego
przypłynęła z Szanghaju przed Bożym Narodzeniem, wymagał użycia aż 36 ciężarówek. Ze względów bezpieczeństwa przewóz po specjalnie wytycznej trasie (nieujawnionej publicznie) musiał odbywać się nocami.
Teraz w Męcinie, równocześnie z montażem urządzenia, trwa przygotowywanie dla niego łożyska startowego – tzw. „kołyski”. Uruchomienie tarczy, po koniecznych testach, ma nastąpić jeszcze w pierwszej połowie bieżącego roku.
Wcześniej, pod koniec lutego lub na początku marca, do gdyńskiego portu ma dotrzeć druga tarcza. Zostanie ona wykorzystana do wiercenia i układania betonowej obudowy dwutorowego tunelu kolejowego. Średnica tej maszyny będzie wynosiła 11 m. Drążenie tunelu pod Męciną o długości 3,75 km ma potrwać 10 miesięcy i kosztować ponad 750 mln zł (wobec 1,9 mld zł kosztów całego 12-kilometrowego odcinka Limanowa – bocznica Klęczany).
Obie tarcze TBM zostały
zamówione w Chinach przez wykonawcę odcinka (konsorcjum Budimex – Gülermak). Na modernizowanej linii 104 oraz łączącej się z nią nowej linii Podłęże – Piekiełko powstanie łącznie 13 tuneli kolejowych różnej wielkości. Obiekt między Męciną a Mordarką będzie drugim pod względem długości (o kilkadziesiąt metrów dłuższy będzie
tunel pod Stróżą koło Dobrej, zaplanowany na nowym odcinku Szczyrzyc – Tymbark: jego długość ma wynosić 3817 m).
Modernizacja linii 104 Chabówka – Nowy Sącz to zadanie towarzyszące budowie nowej linii 622 Podłęże – Piekiełko, skracającego trasę z Krakowa do Zakopanego (przewidywany czas przejazdu najszybszych pociągów to półtorej godziny) i do Nowego Sącza (godzina). Planowana prędkość maksymalna to 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Cała inwestycja ma zakończyć się w roku 2030.
Więcej szczegółów tutaj.